Monday, September 20, 2010

Shopperdeshopshop

Er moest op vakantie natuurlijk ook geshopt worden, al is dat op Sardinië nog best een lastige opgave, helemaal als je een gedoodverfd bargain hunter bent. Ik heb welgeteld één Zara gezien, maar ja daar verkopen ze hetzelfde als hier, dus daar heb ik niks gekocht. Verder kun je voornamelijk upscale stuff kopen in veel te dure winkels en verder eigenlijk niks. Waardoor je je dus af gaat vragen hoe de rest van Sardinië zich kleed, want je kan er vanuit gaan dat niet iedereen de portemonnee heeft om te shoppen bij Prada en Ralph Lauren. Even googelen geeft ook nog eens aan dat er geen h&m is, wat mijn vraag alleen nog maar sterker maakt. Maar na goed kijken op vakantie lijkt het bijna zo te zijn dat de ‘doorsnee-look’ nauwelijks bestaat. Iedereen ziet er óf uit om door een ringetje te halen, zojuist weggelopen uit de cosmopolitan óf net n beetje shabby.

In het dorpje Porto Cervo was het helemaal raak, Paris Hilton heeft het dorp op haar Middellandse zee trip ook even aangedaan en ik weet wel waarom. Het was net een soort Disneyland. heel Sardinië is een beetje stoffig, in tuinieren hebben ze duidelijk niet veel zin, zou ik ook niet hebben als dit betekent dat je er iedere dag een uur met een tuinslang bij moet gaan staan. Maar op het moment dat we het toegangsbord (een stylish uitgebeitelde rots) van Porto Cervo passeerden werd het asfalt ineens heel mooi glad, omlijst met netjes aangelegde borders gevuld met vrolijke bloemperkjes. Nergens meer een vuiltje te bekennen en het dorpje zelf was net zo. Het bestond uit een haven met té grote boten (of is dit het moment om ‘jacht’ te zeggen?) en een stralend uit terrassen opgebouwd shop walhalla waar je als je het zou willen bij wijze van spreken van de straat kon eten, gevuld met alleen de top der top merken (Vuitton, Hermes, Prada, Miu Miu and so on…). Gezegend met een modeminnend lief hebben we ons vergaapt aan te dure spullen.

Enig probleem qua shoppen zijn alleen wel de winkelopeningstijden; Hollanders hebben helaas geen Mediterraans ritme en me zo snel aanpassen aan een nieuw ritme vond ik erg lastig. Bovendien houd ik op vakantie van uitslapen en tegen de tijd dat wij fris de deur uit gingen begonnen ze over het algemeen al bijna aan de siësta en die duurt daar (geen grap) rustig tot 17:00. Maar zolang je alles toch te duur vindt is windowshoppen helemaal niet zo erg en ze blijven als goedmakertje daarna wel tot 23:00 open, dat verlicht de boel weer een beetje.

No comments:

Post a Comment