Friday, September 17, 2010

logeren bij de boer

In Italië kun je heel gaaf verblijven in agriturismo’s, kort vertaald ‘logeren bij de boer’. Nu ging ik laatst voor twee weken naar Sardinië en om een beetje budgetminded te blijven (mijn lief wil niet kamperen en ik wil niet de hoofdprijs betalen voor een hotel) gingen we eens kijken of agriturismo daar ook bestaat. Maar natuurlijk! Wij vrolijk boeken, iedereen vragen ‘goh, klinkt spannend! Wat is het eigenlijk?’ ehhmmm… Ja daar moesten wij ook nog een beetje achter komen. Maar nu kan ik er iedereen enthousiast antwoord op geven.

Om te beginnen houden ze erg van mintgroene plastic badkamerartikelen, want die waren vreemd genoeg op beide locaties aanwezig (geen foto, stom!). En het komt er op neer dat boeren op hun grond een extra gebouw zetten dat ze verhuren aan gasten. En dit kan op heel verschillende manieren. Bijvoorbeeld 500 meter van het vliegveld aan een doorlopende weg tegenover een huis dat verbouwd wordt met opa en oma er nog in, maar ook op een heuvel met zwembad, uitzicht op zee en de mogelijkheid om iedere dag goddelijk Italiaans mee te eten (antipastiiii!!). Dat tweede verblijf is dan ook wel twee keer zo duur als het eerste, en eigenlijk is het beide prima te doen, want ik ga toch de hele dag op stap. Toch zou ik naar de eerste niet zo snel terug gaan, maar ‘su vrau’ zou zomaar nog eens op mijn terugkomst kunnen rekenen! Sardinië is echt een briljant eiland, maar een auto onder je kont is wel zo handig, want het is overal mooi en je wil natuurlijk zo veel mogelijk zien! Ook als je gewoon wil bakken kan dit best iedere dag op een ander strand. Waar iedereen écht naartoe moet is oasi di Bidderosa en vergeet je snorkel niet. Een beschermd strand dat iedere dag slechts 130 auto’s toelaat, wat ervoor zorgt dat je je met een kleine groep mensen verspreid over 6 baaien in een regelrecht tropisch oord waant. Zo mooi!

No comments:

Post a Comment